brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van inke caers - WaarBenJij.nu brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van inke caers - WaarBenJij.nu

brownsberg

Door: inke

Blijf op de hoogte en volg inke

26 April 2007 | Suriname, Paramaribo

hoi hoi hoi

tot zover mijn laatste uitstap op desite :-( nog een paar daagjes en ikmoetnaar huis... Tis echt veeeeeel te snel gegaan, maar wel super interessant.
Ik ben echt dolblij dat ik deze stage heb gedaan. Het onderwijs hier vraagt enorm veel van je hoor, maar ik vind van mezelf dat ik het al bij echt goed heb gedaan, misschien gek, maar beter dan het al is geweest in Belgie. Het leuke is gewoon de verschillende culturen, manieren van lesgeven,... je ziet zoveel, en... in ieder geval... er werd gesproken op school over een culture shock als je naar Suriname komt, maar ik denk dat ik er eentje ga hebben als ik terug kom. Ik voel me hier echt thuis en goed. Eigenlijk zou ik het hier gerust een half jaartje kunnen uithouden denk ik. Maar ik zal toch wel blij zijn als ik terug wat bekende gezichten zie hoor!

Aja over mijn uitstap. Dat was gewoon magnifiek geweldig!
Brownsberg is een natuurreservaat met watervallen enzo. Er wordt aangeraden om met een gids te gaan owv de dieren enzo, brulapen, slangen en vogelspinnen...
Zaterdag ben ik en Lise naar brownsberg vertrokken,over een hobbelige bauxietweg... 3u lang ongeveer... aangekomen, hangmatten opgehangen en gaan wandelen. Echt leuk, de leo waterval. Het is de kleinste van brownsberg, maar bij de eerste beklimming dacht ik al... pfff doe iets aan je conditie.
's avonds lekker gegeten, de borgoe was ook weer aanwezig en twas wel super gezellig. jaja met een bende nederlandertjes... ma twas echt fijn!!!!!
de 2e dag (zondag) zijn we dan naar Wittie Creek gewandeld. Een mega knappe creek met zuiver water en magnifieke omgeving. De tocht ging recht door het bos. Maarrrrr pfffffff ik pufte in het begin al even bij de leo waterval, maar nu... zagen dat ik deed naar het einde toe... ik denk als het nog 100 meter verder was, dat ik gewoon op mijn kont was gaan zitten, en niet meer kon bewegen. Met een knalrood kriekenballenkopje ben ik (jaja) als 1e boven gekomen, en recht met mn kleren onder den douche gaan staan. Ik was dood!!!
Na deze tocht,, eten, en op naar de voet van de berg. Een deel van onze groep gaan afzetten, en iken nog 2 anderen (inge en marco)zijn nog doorgegaan naar het stuwmeer. wooooooooooooooooooooooooooooow da was sjiek!!!!! met een bootje waarvan ik bijna in mijn broek deed over het stuwmeer naar een dorpje (tis geen dorpje... een nederzetting)
Het stuwmeer is aangelegd maar was vroeger ook oerwoud. Op 3jaar hebben ze het onder water laten lopen. Met als resultaat dat de bomen die er stonden, ondertussen versteend zijn onder water en er dus nog staan... maar ja... da bootje moest er wel door!!! die vaarder kende zijn weg daar wel goed hoor, maar toch... mmm.. ik geef toe... ik had echt schrik zalle!
Aangekomen aan de nederzetting gingen we ons weer installeren met borgoe en hangmatten. De mensen een beetje leren kennen, maar er waren er niet veel, en lekker genoten en relaxed. 's nachts zijn we terug in de boot gestapt om op zoek te gan naar kaaiman. Aangezien de vaarder dan niet veel zien, gaat alles op het gevoel...jaja mijn maag had het gevoel ook. Maar we hebben wel kaaiman gezien... Na een stevig avondje lekker gaan slapen. De laatste dag gingen we een wandelingtje doen van 1uurtje ongeveer, want we moesten terug over het stuwmeer om naar huis te kunnen. Maar het wandelingetje JA WATTE afgezien... via een oude goudmijn zijn we het bos ingetrokken. Met hakmes hebben we ons een weggetje gewaand tussen de bosjes. Later zijn we de waterval opgeklommen, door het water, in het bos,... echt de max... maar euhm.. mijn conditie werd weer serieus getest hoor... amaai!!! Eventjes op de waterval gezeten en hup weer terug. Weer dat helse maar mege relaxerend bootje terug naar de voet van brownsberg en met de jeep naar Paramaribo... het was misschien eerder een safari tochtje ofzo...

Ik ben maar 3 dagen stijf geweest dus... tegen ik terug ben, ben ik weer super fit!!

De laatste dagen regent het hier mega hard. Vannacht heeft het de hele nacht geregend en alles stond onder water. we moesten naar de nvb en de taxi was net een bootje... ik heb er ook een paar foto's van getrokken.
Het kort echt af, maar de jupiler zal me wel smaken zalle

en geloof het of niet... ik heb ne foto vande vogelspin getrokken. Ik had er een weddenschapvoor om een vat, er is zelfs een foto dat ik de spin trek. Maar ik weet niet meer met wie ik die weddenschap had dus...please wees eerlijk, het heeft veel moed gekost hahahahahahahha
alle voor degene die ik te maandag avond zie, tot dan, en de anderen,... tot dan!!!!

aja neen ik zie niet bruin, en voor degene die raden tussen mager geworden of bij gekomen...kies maar duidelijk voor het laatste :-( grrrrrrr


saaaaaallluuuuuuuuu

  • 26 April 2007 - 11:58

    Tante Irene:

    Ik hoop op een behouden t'huiskomst en nog een dikke knuffel van ons allen en vooral van onze kleine spruit diete kusjes tante irene en de rest

  • 26 April 2007 - 12:01

    PA:

    zo zo INKE , uw leuke tijd zit er bijna op.
    Ik ben reeds bezig om de weg weeral te zoeken naar Schiphol. t'Is net of we U gisteren pas wegbrachten. Hopelijk hebt ge nog enkele leuke dagen. Vergeet vooral uw helpende handen van de plaatselijke bevolking niet te bedanken. ??(klein cadeautje)?? . En vooral Ryan en zijn familie. Doe ze alvast de vriendelijke groeten van ons allen. Maar, maak verdomme nu eens een paar(20) foto's waar jij opstaat. En toch zeker met een aantal mensen van ginder, samen op de foto.
    Begin U alvast maar te verheugen op onze tropische temperaturen (gisteren 30°C);
    Vergeet uw schoolpapieren niet, en voor de rest ..denk...ik , .dat .................dit.......waarschijnlijk het laatste berichtje zal zijn via deze site.
    Dus tot over-over-overmorgenvroeg in Schiphol. Via teletekst kunnen we Uw vlucht in de gaten houden. Maar Indien mogelijk..laat ook iets weten

    DAAAAAAAg

  • 26 April 2007 - 21:07

    Ma:

    Hallo meisje, gisteren pas afgezet op Schiphol... IK ZIT HIER MIJN NAGELS OP TE VRETEN OMDAT HET MAAR GEEN MAANDAGMORGEN WIL WORDEN.
    Nu duurt het echt wel lang. Het heeft altijd goed gegaan, maar nu ik weet dat je bijna thuis komt gaat de tijd echt heel traag. Ik zie dat je weer een mooie uitstap hebt gemaakt. Die foto's zijn echt weer de moeite. Sommige wel een beetje bewogen maar daarom niet minder mooi. Als het daar regent, regent het precies wel goed door. Lang leve het Belgiëlandje. Hier moet volop gespriet worden of er groeit hier geen sprietje gras meer. Ik zal uwe dikke frak niet mee moeten brengen naar de luchthaven peins ik. En uw rubber laarzen had ik beter opgestuurd naar ginder. Jij hebt die meer nodig gehad dan wij.
    Ge hebt wel pech dat het een verlengd weekend is als je terug komt. Bijna iedereen is op weekend. Veel volk kan er dus niet komen. In ieder geval zit ik vol ongeduld te wachten op maandag. Geniet nog volop van je laatste dagen daar en tot maandag hé!!!!
    Kusjes en knuffels van ons allemaal.
    xxx xxx xxx xxx

  • 27 April 2007 - 09:30

    Ellen:

    Hey Inke

    Alles goed daar? Zie dat je weer een aantal mooie uitstappen bent gaan doen, groot gelijk heb je:-) Nog een paar dagen se en je avontuur daar zit erop.
    Ik wil je alvast een hele goede terugreis wensen en tot volgende week.

    Dikke knuffel

    Ellen :-)

  • 01 Mei 2007 - 09:55

    ANISSA:

    Hoi hoi INKIPINKIE...

    IK BEN BLIJ DAT JE TERUG BENT...

    x van mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

inke

hoi hoi hoi Eerst en vooral vind ik het leuk dat jullie mijn sitetje bezoeken. Je mag altijd iets nalaten... Bij deze wil ik iedereen nog eens bedanken voor de steun: zowel al onze sponsors, als fuifgangers, als sympathisanten!!!! Echt bedankt, zonder jullie was dit niet gelukt!!! Veel plezier op mn sitetje

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 21113

Voorgaande reizen:

04 Februari 2007 - 29 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: