galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van inke caers - WaarBenJij.nu galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van inke caers - WaarBenJij.nu

galibi

Door: inke

Blijf op de hoogte en volg inke

13 April 2007 | Suriname, Paramaribo

ok, van devorige mededeling is niet veel van in huis gekomen. De enige trip die tot nu toe er van gekomen is , is Galibi. In 1 woord geweldig, prachtig,... Galibi staat bekend om zijn reuzenschildpadden. enorm veel foto's heb ik er niet van, maar die kopieer iknog wel.
Om te beginnen is Galibi 4.5uur rijden en varen vanaf Paramaribo. Dat op zich is geen gevaar, maar de oversteek van Albina naar Galibi wel, dus hebben we maar voor een trip met een touroperator gekozen. (wat achteraf bezien toch wel het beste is geweest)
De ene dag sta je in het kantoor, en de volgende dag vertrek je op trip... mja die last-minutes bevallen me goed.
De eerste foto's zijn dan ook van Albina. Als je goed kijkt kun je op de ene foto van de zee aan de achterkant een strand zien, wel daar is frans guyana. Ook deze trip is niet doorgegaan omdat we geen tijd hadden voor een extra visum aan te vragen en het enorm duur was. Vanaf de foto's dat je een boot ziet, vertrekken we naar Galibi. Na 4uur wachten op de boot, zijn we toch kunnen vertrekken... Het was al veel te laat en normaal konder we niet meer tot het natuurreservaat doorvaren (normaal mag je daar niet slapen, maar wij nu wel hehehe) Maar je kent het gezegde, waar een wil is is een weg. Duss in het donker langs de best wilde oceaan op naar het eiland... een helse rit maar het was zalig!!!!
Eenmaal daar aangkomen moesten we onze tent opstellen. (dit voor degene die geen hangmat hadden) In het donker, in de gietende regen,...
Na een hapje en een drankje, gingen we op zoek naar schildpadden... en jaja zalig je zag er wel een paar.
Eentje zoals jullie op de foto zien opgegeten door een jaguar. Die eten enkel en alleen het voorste vlees op...
nor;aa mag je geen foto's trekken van de reuzeschildpadden, maar langs achter, als hij terug naar het water gaat wel.
De schildpakken zag je enkel tijdens de nacht en de hele vroege ochtend. Maar wat doe je dan?? slapen??? NEEN TOCH NIET,VRIENDELIJK BEDANKT. nachtje door tot de ochtend. Na voldoende borreltjes zijn Lise, ik en de eigenaar van het tourbedrijf, blijven plakken opt strand met een flesje parbo. Toen Lise en die andere in slaap gedommelt waren, zat ik daar te genieten van de opkomende zon, tot ik opeens iets zie bewegen... een schildpad?? omdat het zo schemerig was, wist ikniet of ik gek werd of niet ;-) maar achteraf lag er toch een schildpad eieren te leggen. Echt gek hoe zo'n dieren dit doen!! Later hebben we nog een lederhuidschildpad gezien, maar daar heb ik voorlopig nog geen foto's van. Na deze nacht, zijn we naar het dorpje
Galibi gegaan. Waar alles bedekt is met zand, alles dood lijkt, maar waar het wel mega genieten is. Na deze trip, terug naar Albina en een 4uur durende busrit naar Paramaribo. Onderweg naar daar zijn we even gestopt bij een overreden slang. De Maccaslang. De 5e gevaarlijkste slang die er is of zo iets.

De dag nadien was het Lise haar verjaardag dus feesjeeuuhhh. Door de weinige slaap in Galibi was het wel redelijk rustig, maar ik had toch geluk in het casino. Ik had 60 srd gewonnen zonder hetgeen ik er in had gestoken. Tis niet veel maar tis een begin eh. Al een geluk dak soms wat chance heb int spel!!!

Bijdeze nog HAPPY BIRTHDAY LISE, we blijven vieren tot we na huis gaan.

Voor de rest is het hier redelijk kalm. Ik werk nu volop aan mijn eindwerk, en ik denk dat ik het einde deze week in klad af heb. Het is dus niet zo dat je hier niets te doen hebt hoor. Verder ben ik raar maar waar, ook eens aant bekijken hoe het onderwijs in Suriname juist werkt. Artikels verzamelen en zo tot een conclusie komen. Gek, ja nu mag je me gek verklaren, maar het is best interessant en een leuke herinnering.

Ok ik ga het hier laten. Aankomende maandag vertrek ik voor 3 dagen naar Brownsberg, dan trekken we langs het stuwmeer en Wittie Creek... Watervallen, wakker worden van de brulapen... ik zal dan wel meer foto's van bomen hebben dan van zand en strand

doei doei doei

hint, nu best geen post ofzo meer verzenden, het gaat toch te laat aankomen...

doeiiii

nog 1 mededeling wil ik doen. IK WIL NOG NI NA HUUIIISSSS. De eerste 2 maanden is het eerder aanpassen en je weg wat zoeken, maar dan begin je hier echt te leven, zowel met tegenslagen als voordelen, maar het is echt zo fijn nu. Je voelt je echt thuis en nu is het al voorbij. Dat betekent niet dat ik niet naar huis wil he, want ik durf wel toegeven dat ik naar huis verlang. Maar het is echt een super gek dubbel gevoel. Nog 2.5 week en dan ben ik weer in Wezel, maar niet voor lang, eerst ist feesjeeeuuhh!!! en dan terug stage doen in Belgie... gek eh... dan nog 2 weken en examens doen, Echt eng!!!!!! Ik moet dan gaan solliciteren... werken... brrrr da valt nog te bezien zalle hahahahahaha

Verder wil ik toch even duidelijk zeggen dat het hier slecht weer is. Jaja lach maar lekker, maar het weer is hier gewoon de droge periode vergeten. Ondertussen is het al de grote regentijd dusdoe me aub 1 plezier,. blijf uit de zon dak ni de enige bleekscheet ben als ik terugkom :-(

dada

HEEEJ PAPA, NE SUPER GELUKKIGE VERJAARDAAAAAAGG!!!!!!!
XXXXXXXXXXXX

• 15 April 2007 - 19:11

Jo:

Hey Inke,

Als ik u zo zie op de foto's zijt ge toch al redelijk bruin geworden. Ge zult ni de bleekste zijn hier denk ik. Alhoewel, met die hittegolf hier van de laatste dagen :p Allé, we mogen ni klagen want vandaag was het hier toch weer kort bij de 30 graden. Allé, ik gan u laten, tzal rap voorbij zijn ginder denk. Tot binnenkort en geniet er nog van!

Greetz

Jo

• 16 April 2007 - 11:21

PA:

DANK u

blijkbaar hunt ge u momenteel goed amuseren ginder. Maar vergeet vooral Bryan en zijn familie, alsook uwe kotbaas,
    vree te bedanken uit onze naam voor de goede zorgen die ze aan u hebben geschonken.
    Voor de rest, geniet nog van uw project/stage en zorg ervoor dat ze nog vele jaren over U spreken ginder.

• 16 April 2007 - 19:39

Pa:

wat is een djenge

• 16 April 2007 - 19:51

Pa:

dengue= dengue -muskiet.(zwart-wit gestipte)
    symptomen: ,griep-koorts-buikpijn-braken
    blauwe of rode - plekken

oplossing: Paracetamol (calpol) en daaraast zeker geen extra aspirine of voltaren.

veel drinken en rusten

• 16 April 2007 - 20:18

Toon:

Hey Inke,
    Het einde van uw stage is in zicht... Ik hoop allezins da ge het ginder super hebt gehad, maar aan de fotos te zien ben ik daar zeker van.

Geniet nog van uw laatste weekjes ginder en tot binnenkort!
    groeten
    Toon

• 16 April 2007 - 21:21

Anissa:

Hey meid!

Ik zie dat daar nog steeds alles goed is! Ik vind het echt SUPER voor je en geniet echt van je verhalen :-)
    Wij zijn hier ondertussen ook weeral met stage begonnen :-(

Mijn eindwerk is nog heeel veel werk: ik hoop dak maar op tijd klaar geraak... maar zal wel lukken zekers hè :-)

Nog veel plezier en tot snel hè!

x Anissa x

• 17 April 2007 - 13:14

Lene:

Hey Inke

Hier is het ondertussen weer stage ... Ik hoop dat je ginder nog goed van de resterende tijd geniet. Dat je alles in geuren en kleuren kan na vertrellen, wat je beleeft hebt in Paramaribo. Ik wens je nog enrom veel plezier toe. Ga nog wat feesten als de beeten, ..., Have fun. Eens je terug hier bent is het werken geblazen. De laatste loodjes wegen het zwaarst é. Ik begin het al te voelen.

Groetjes Lene

• 18 April 2007 - 13:21

Mie:

Hey Inke,

geniet nog van uw laatste dagen ginder en bouwt nog maar eens een goei feestje, ma da zal ow wel lukken. Twas plezant om op uwe site wa te volgen wa ge ginder allemaal hebt gedaan. En ook nog eens ne dikke proficiat want het zal soms allemaal nie zo gemakkelijk geweest zijn ma zo te zien hebt ge het er heel goe van af gebracht!

Grtz,

Mieke xxx

• 19 April 2007 - 06:40

Loezziewoezzie:

Hallo Inke,

Ik weet dat ik een beetje te laat ben om een briefje te sturen, dus daarom zal ik deze brief maar op de website zetten. Hoe is het ginder? Kan je de surinamers wel van je afslaan? En hoe vallen de lessen mee?
    Hopelijk heb je het kaartje van de neven en nichten ontvangen. T was echt plezant die vrijdag. Hanne had een berichtje naar iedereen gestuurd of ze zin hadden om nog eens af te spreken, omdat wij elkaar al zo weinig zien. Jef en zijn vriendin, Greet, Dries, Stijn, Hanne en ik zijn dan met zijn allene naar den Tijd in Mol geweest omdat Joke daar werkt. Allemaal redelijk goed gedronken en het briefje in een redelijk aangeschoten bui geschreven. Hopelijk heb je smakelijk kunnen lachen. Dat was toch de bedoeling.
    Stijn heeft net een mail gestuurd om te zetten dat je op 30 april terug naar huis komt. Ik ga proberen te komen, want ik heb u gemist!!! K wil alles weten wat daar allemaal gebeurd is. En hoe het nu met uw vriend (de kakkerlak) is. En ben je nog altijd samen met je vriend? Ben echt benieuwd om alles te horen!
    Hier thuis gaat alles zijn gewone gangetje. Ons mama en papa zijn net 14 dagen naar Amerika op vakantie geweest. Man, man, ik zou ook graag op verlof gaan. Als ge werkt, hebt ge echt maar weinig verlof zunne.. Maar ja, ooit moeten we eens volwassen worden eh.
    Ik ben nu volop aan het solliciteren, want ik wil een job dichter bij huis. En wat ik nu in Antwerpen doe, is nu ook niet zo speciaal dat je dat alleen maar in Apen kan doen. Een bediende kan overal aan de slag eh. Hopelijk komt er iets uit de bus (duim duim)!!!
    Met de Sam ook alles goed. Ondertussen zijn we nu al meer dan een jaar samen en ik word elke dag meer en meer verliefd op mijn schatje.. Ben echt blij dat ik hem gevonden heb.
    Aré Inkie Pinkie, k weet niet meer wat k nog allemaal zou moeten schrijven, dus ik zal u eens laten doen en dan hoor ik alles wel op 30 april.Veel plezier nog ginder eh!!!

Uw nichtje,

Loezziewoezzie

• 19 April 2007 - 09:26

Ma:

hoi hoi hoi, Ik ben blij met uw berichtje dat alles al beter gaat en dat ge u terug beter voelt. Maar toch niet twijfelen als het blijft duren en dan toch nog bloed laten trekken hé.
    Ge moet toch in form zijn als ge maandag terug komt.
    Hier is alles nog in orde. Ik ben blij dat ge u daar nog reuze amuseert. Ik zou het pas erg vinden als ge daar moest zitten treuren, maar ik wist eigenlijk al dat dit niets voor u is. Gij probeert altijd van alles het beste te maken. Toch fijn als ge hoort dat het zo plezant is. Ik zou nog bijna spijt krijgen dat ge terug moet komen, zo enthousiast zijt ge. MAAR TERUG KOMEN ZAL JE of ik kom u persoonlijk halen.
    Hier is verder weinig nieuws te vertellen. Niets spannend gebeurd.
    Meisje amuseert u nog deze laatste week en vergeet niet wat onze pa schreef (om die mensen daar hartelijk te bedanken van ons). Jullie kunnen trots zijn op wat jullie daar allemaal bereikt hebben en zodoende heb je daar ook een goed gevoel bij. Dit avontuur zal je zeker nooit vergeten en je zal daar nog dikwijls aan terug denken als je eenmaal terug in dit landje bent. Dus profiteer nog van je laatste week en probeer nog zo veel mogelijk te doen. Als het maar veilig blijft tenminste. Groetjes en dikke kussen van ons allemaal.
    xxx xxx xxx

• 19 April 2007 - 12:21

Tante Rina,:

Hoi Inke,

We hebben alles goed kunnen volgen.
    Zo te lezen is dit voor jou een onvergetelijke ervaring.
    Profiteer er nog maar wat van en tot binnen 2 weken.

Tante Rina en nonkel Marcel

• 20 April 2007 - 11:17

Angela:

Hee lieverd,
    Ik las net weer wat jullie voor me geschreven hadden.Zo lief!Maareh wat nou?! 'Gekke Angela'??HIhihi.Ik zal af en toe ff komen kijken hier wat jullie allemaal nog beleven.Naar Brownsberg?Ik ben er 1 dag geweest maar ikhoorde van Iris dat het echt te gek was die andere dagen erbij.Dus geniet ervan!Of wacht ff...jullie zijn dus juist net terug.Ik kom wel weer ff op de site om te lezen hoe het was.Doe de hartelijke groeten voor mij aan Lise.En ik hoop jullie beiden snel weer eens te zien.En oja succes met het afstuderen en de laatste loodjes.
    Kus,

Angela

• 22 April 2007 - 21:21

Ellen:

Hey Inke
    Hoe is het daar? Hier alles goed hoor, alles gaat z'n gewone gangetje, alleen heb ik het wel super druk met voorbereiden enzo. Ben vandaag een hele dag bezig geweest :s dus heb niet lekker kunnen genieten vant zonneke. Maarja nog 1 week stage en we kunnen weer het gewone schoolleven induiken:)
    Geniet nog van je laatste dagen daar en tot volgende week, kijk er al naar uit om je weer eens te zien, want het is wel héél lang geleden he:)

Allez 't amusement nog daar en tot volgende week.

Dikke knuffel
    Ellen xxx

• 23 April 2007 - 09:35

Stijn:

Zusje, geniet nog van uw laatste week ginder! As het een troost mag zijn: ge zult as ge terugkomt geen kou hebben want het wordt vandaag weeral tropisch warm. Gisteren al voor de eerste keer gebbqed dit jaar!
    Tot volgende week!

• 23 April 2007 - 18:57

Debra:

tissertissertisser!! dankoewel voor de verjaardagskaart! (hihi) 2 mogelijkheden: of je bent de laatste voor dit jaar (denk ik), of je bent de eerste voor volgend jaar :) geniet er nog (heel even) van daar en wie weet al wel tot volgende week op school!
    dikke zoen!
    debra